רכב ממוגן ירי הסעות

מהו רכב ממוגן ירי להסעות ומי זקוק לו

הסעות ממוגנות ירי נדרשות על ידי גורמים המעוניינים או נדרשים לנוע במרחבי יהודה ושומרון, בנימין והר חברון. כידוע, המצב הביטחוני בחבלי הארץ האלו מחייב נקיטת זהירות במישורי חיים רבים, ובפרט בדרכים. לצערנו, מקרים של ירי ממארבים, יידוי אבנים וזריקת בקבוקי תבערה אינם נדירים במיוחד. חלק מרכזי במענה לכך מספקות הסעות ממוגנות של חברתנו, באמצעות רכבים שעברו שינויים ושדרוגים בטיחותיים מהותיים.

 

דברים שחשוב לדעת על הסעות ממוגנות ירי

הסעות ברכבים ממוגני ירי נדרשות על ידי גורמים מגוונים, ביניהם מועצות, עיריות ומוסדות חינוך לסוגיהם, האחראיים על הסעות תלמידים ליישובים, למוסדות, לפעילויות ולטיולים ברחבי יהודה ושומרון, בנימין והר חברון. למעשה, בהתאם להנחיות משרד הביטחון כלל התלמידים באזורים אלו חייבים לנסוע ברכבים ממוגני ירי. בנוסף, הרכבים הללו עשויים לשרת צוותי שגרירויות ואח"מים המבקרים באזור, צוותי התקנות ונותני שירותים, ועוד. ברשות חברתנו רכבים ייעודיים ממוגני ירי המתאימים להסעה של עד שבעה נוסעים.

 

באשר לאוטובוסים, מבחינה חיצונית הם נראים בדיוק כמו אוטובוס רגיל, אך מבחינה פנימית שולב דיפון עמיד וחזק המורכב מלוחות פלדה בלתי חדירים לקליעי נשק אוטומטי, וגם חלונות הרכב עשויים מזכוכית מחוסמת בלתי חדירה לקליעים. כמובן שרכב ממוגן מכל סוג ודגם חייב לעמוד בתקנים מחמירים ביותר, ולהיות מאושר על ידי צה"ל ומשרד הביטחון, הפועלים ביחד עם משרד התחבורה ומשרד החינוך. 

 

בתוך כך, אחד ההבדלים בין אוטובוס ממוגן לבלתי ממוגן הינו מספר המושבים ברכב. אכן, הוספתם של לוחות הפלדה משפיעה על גודל השטח הפנימי, דבר המוביל להקטנה מסוימת של המרווח בין המושבים בהשוואה לאוטובוס רגיל. בנוסף, הלוחות והזכוכית המחוסמת מוסיפים למשקלו של הרכב, ולכך יש השפעה על הנהיגה שחייבת להיות זהירה יותר בבלימות, במהירות, בשמירת המרחק ובסיבובים. על מנת להתמודד עם סוגיה זו, משרד התחבורה הורה להפחית שלושה מושבים באוטובוסים ממוגני ירי (מ- 56 ל- 53 מושבים). כמובן שכל נהג העולה על רכב כזה חייב להיות מיומן מאוד.

 

למרות האמור לעיל, חשוב לציין כי אנשים העולים על רכבים אלו ונוסעים בהם, אינם מבחינים בהבדלים בינם לבין אוטובוס רגיל. הפחתת שני המושבים אינה ניכרת לעין, המרווחים בין המושבים הצטמצמו בשיעור קטן מאוד, ומעבר לכך הכל נותר כפי שהיה. במילים אחרות, הנסיעה מתבצעת באותה רמת נוחות שמציעים אוטובוסים רגילים, אך בתחושה ובחוויה של ביטחון רב יותר. דברים אלו נכונים גם לגבי שאר הסוגים של רכבים ממוגני ירי.

 

היבטים נוספים של הסעות ממוגנות ירי

מלבד המיגון של הרכב, ישנם עוד מספר פרמטרים ייחודיים להסעות המבוצעות במרחבי יהודה ושומרון, בנימין והר חברון, בהם קיים סיכון לפעילות טרור. כך לדוגמא, אם רמת התחזוקה של רכבים בהסעות רגילות חייבת להיות מקצועית לעילא, על אחת כמה וכמה נכון הדבר בהסעות ממוגנות ירי, שבהן יש למנוע כלל הניתן תקלה שתגרום להיתקעות הרכב בצד הדרך. מלבד ברמה המכאנית, יש לוודא כמובן כי הגלגל הרזרבי וכלי הנהג תקינים, שיש תיק עזרה ראשונה, מטף כיבוי וכדומה.

 

על הנהג עצמו להכיר היטב את הרכב ואת המאפיינים המיוחדים הנוגעים למשקלו. עליו לנהוג במהירות סבירה על פי תנאים אלו ולפי תנאי השטח, להעניק תשומת לב מיוחדת לדברים חריגים, להימנע מעצירה בנקודות בלתי מתוכננות ומאושרות, ולהכיר היטב את המסלול המתוכנן. מעבר לכך, על הנהג להכיר היטב את נהלי הבטיחות בנסיעה ואת התגובות למקרים שונים, כגון זריקת אבנים או בקבוקי תבערה, חסימת הציר באבנים או בצמיגים, ירי ממארב או מרכב חולף, והתנהלות בעת תקלה ברכב.

 

לפרטים נוספים והזמנת הסעות ממוגנות ירי, מוזמנים לפנות אל יוסי זר בנייד 050-6979848.

 

להזמנות ובירורים 050-6979848